“Igényvezérelt közlekedési rendszer” Miskolcon – visszavonva

Az eredeti tervek szerint ma indult volna be a miskolci tömegközlekedési vállalat legújabb “szolgáltatása”, a nagyon (túlzottan is) hurráoptimista hangulatú beharangozóban igényvezérelt közlekedési rendszer néven hivatkozott újítás, kísérleti jelleggel négy buszviszonylaton (69, 5, 15, 20/20G). Látható, hogy ez elsősorban Diósgyőrt és a bükki falvakat érintette volna.

Azért indult volna, mert pár nappal később, a felzúdulás hatására lemondták. Számomra a lemondásról tájékoztató hírben egyébként a kulcsszó az “egyelőre“, azaz egyelőre nem indul a rendszer.

article1346Az új rendszer lényege, hogy este 8 után csak akkor indulnak a járatok, ha valaki egy órával a kiírt eredeti indulás előtt szól a cégnek, hogy utazni akar. A járatok csak a megrendelt megállóban álltak volna meg. Ez számomra azt az értelmezést is megengedi, hogy ha valaki fogalmatlanul kisétál a megállóba, mert nem tud az igényvezérelésről (mert pl. nem olvasta a megállóban, járművön, vagy bárhol a hirdetményt, mert az olvasás neki luxus), akkor elrobog mellette a busz? A négy viszonylatból három olyan helyeket szolgál ki, ahol nincs alternatíva: ha elmegy a busz, gyalogolsz, vársz (gyakran nagyon sokat), vagy taxit hívsz – ami többe kerül, mint a buszjegy, cserébe halkabb, tisztább, kábé azonnal jön, szintén nem áll meg buszmegállókban, de legalább a célállomásodig visz.

Jó móka lett volna ezzel az autóraterelő újdonsággal üdvözölni a mai Föld napját.

Viszont van, amit én igazán nem értek ezzel kapcsolatban. Ez az egész buli egy nemzetközi projektre benyújtott kitalálmány, ami az ATTAC (Attractive Urban Public Transport for Accessible Cities – Vonzó városi közösségi közlekedés az elérhetőbb városokért) nevet viseli (név és fordítása az Mvk honlapról másolva).

Nem értem, hogy gondolják, hogy a városi közösségi közlekedés népszerűségét növeli, ha nem jön a menetrend szerinti busz, hacsak egy órával korábban nem szólsz, hogy jöjjön? Ezt vajon ugyanazok találták-e ki, akik a miskolci tömegközlekedés 2007-es szétverésekor átalakításakor szétvágták az átmérős járatokat, és a közlekedés hatékonyságának növeléseként és menetidő rövidüléseként kommunikálták azt, hogy ezzel a lépéssel sok esetben átszállással lehetett eljutni olyan irányokba, ahová eddig nem?

A “Mobilitási problémák kezelése rugalmas közösségi közlekedési szolgáltatások biztosításával” részt sem értem, mit takar (nincs megmagyarázva), hacsak a kezelés itt a mobilitási problémák eszkalálását jelenti, a rugalmas pedig a korábbi szolgáltatás megnyirbálását (ami eddig menetrend szerint érkezett, most rugalmasan, de nem jön).

Ha valaki esetleg tudja a válaszokat, ne tartsa magában, mert számomra a fentiekben leírt alternatív közlekedés népszerűsítés nem az autó-helyett-busz, hanem busz-helyett-bármi-alternatívát vetíti előre. Ami a legtöbb embernél (azok közül, akinek tényleg van választási lehetősége) gyakorlatilag az autóhasználatot jelenti.
Hat-hét éve még szinte nem voltak dugók Miskolcon. Véletlenül pont a tömegközlekedés nagy átalakítása után lett mindennapos jelenség, a legutóbbi fejlesztések (“városnéző” viszonylatok, mocskosul megritkított járatok, és igen, a zöld nyíl is) nyomán már Diósgyőrben is, legalábbis csúcsidőben.

Egyébként biztosan lehet ezt az úgynevezett rugalmas (DRT – Demand Responsive Transport) vagy igényvezérelt közlekedési struktúrát jól is csinálni, vagy tán az is jobb ötlet, ha bevezetjük az iránytaxizást, vagy nézzünk szét a  kubai amarillók közt ötletelni. :)

Utolsó bekezdésből:

A rendszer tesztelésének az a célja, hogy felmérjék és kiértékeljék, hogy az utasok részéről milyen a rugalmas közlekedési rendszer működésének elfogadása és annak használati hajlandósága

Az elfogadást és hajlandóságot azt hiszem éles teszt nélkül is igencsak megérezték, ha pár nappal a bejelentés után – egyelőre – visszavonták a tervet.

Ja igen, és ha már alternatív, rugalmas közlekedés és közösség, ma van a Föld napja, így, szokás szerint 17 órakor indul a tavaszi miskolci Critical Mass!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *