Használtam a budapesti közbringarendszert

bubi-batyi-1200

“Az Autómentes Hétvége első napján, 2014. szeptember 20-án, szombaton megdőlt a MOL Bubi eddigi bérlési csúcsa: csaknem hatezerszer ültek fel a zöld bringákra.”
(forrás: molbubi.bkk.hu)

– ebből jónéhány bérlés az én kontómra ment: a hétvégén extenzíven, csoportosan teszteltük a rendszert. Most pedig megírom.

Első benyomások

De kezdjük az elején, ugyanis már az első héten kipróbáltam (nyilvános üzem első hete, bétatesztelni nem akartam), akkor még regisztráció nélkül. A körülmények ideálisak voltak első tesztre abból a szempontból, hogy a vihar és szakadó eső miatt  biciklis, se gyalogos alig volt az úton.
Mind a fizetés, mind a bicikli kivétel simán ment, nem volt probléma. Kicsit nehezítette a dolgot, hogy a kerékpár hátulján a fogódzó vagy a kijelzőt, vagy a billentyűzetet takarta. De sikeresen vettem eme akadályt, és pár pillanat múlva már a vizet söpörtem ki a félreállított bicikli nyergének a mélyedéséből. Ennek végeztével elindultam, majd pár méter után rögtön meg is kellett állnom, mert elfelejtettem felemelni az alacsonyan lévő ülést. Onnantól már tényleg simán ment minden.

Első tapasztalatok, kábé negyedórás tekerés után: rendben van ez, a célnak tökéletesen megfelel. Igen, tényleg nehéz a gép (egyébként tíz-tizenegy kilós biciklivel járok minden nap), de szerintem nem vészes a tömege. Sőt, éppenséggel szeretném, ha lenne nagyobb áttétel a meglévők mellé. Erről majd később. A bankszámlámon lefoglalt kaució is pár munkanap után feloldásra került.

A regisztrációról

De persze nem csak ennyit használtam a rendszert. Múlt héten úgy döntöttem, hogy a hétvégére családot és másokat megutaztatni jó lenne a Bubi, amire pont megfelel a kiváló érzékkel létrehozott start bérlet (év végéig érvényes, egy tízes békávé gyűjtőjegy áráért – bubi kapudrognak hívom a hétvége óta). Ehhez sokféle személyes adatot meg kell adni, melyeket nagyon helyesen előzetesen is be lehet vinni a rendszerbe, így ez a lépés nem az ügyfélszolgálaton veszi el az időt. Ja, mert személyes ügyintézésre is szükség van. De egyelőre ott még nem tartunk.

Tehát, már a honlapon navigálásakor gyanús volt, miért forgalmaz a molbubi.bkk.hu a nextbike szerverei felé is adatot. (Részben a Nextbike készítette a Bubi rendszerét.) Aztán regisztrációs próbálkozáskor egyrészt kiderült, hogy a telefonszámod (az az egyedi felhasználói azonosítód – remélem mindenki számhordoz), ha egyszer már “látta” a rendszer, megjegyzi. Hiába nem regisztráltál, mint például én. A nagyobb baj az volt, ha be akartam jelentkezni, az adataim elküldendő, akkor mindig egy iframe-ben a Nextbike nyitóoldalát töltötte be. A hibabejelentés menüpont alatt is.

Megoldás: 3rd party cookie engedélyezése (jajnekem). Ezután be tudtam jelentkezni, kitölteni az adatlapot, és időpontot foglalni valamelyik BKK ügyfélszolgálati irodába, mert, ahogy írtam, szükség van befáradni oda.

Időpont megvan, irány a BKK! Itt, a hivatalos okmányaid ellenőrzése után aláírod a “rendelkezésre bocsátási szerződés” elnevezésű dokumentumot és az adatkezelési nyilatkozatot, mielőtt elkészítik a bubi kártyádat. Ez egyébként flottul, gyorsan ment, én fizetni a bérletért is inkább itt fizettem. A teljes folyamat kétlépcsős, de pár perc alatt megvan. Az adatkezelési nyilatkozat esetén a reklámcélú felhasználás résznél csak olyan doboz van, amivel engedélyezed a megkereséseket. Ezért, ha azt nem jelölöd be (ki akarná, hogy spammeljék?), jó odaírni külön, hogy bizony te nem járulsz a marketing célú felhasználáshoz, nehogy később véletlenül be legyen mégis ikszelve!

Mivel van dokkolóállomás minden iroda előtt/környékén, akár bubiciklivel is lehet távozni, a kártya elvileg azonnal aktiválva van. Én saját géppel érkeztem, így ezzel a lehetőséggel ott és akkor nem éltem.

Néhány szó bekezdés a kerékpárokról és kerékpározásról.

Kell nagyobb áttétel. A Nexus 3 (úgy tudom, ilyen váltó van a biciklikben) rendes haladásra nem elég.

Én gyakorlatilag egysebességes bringaként használtam. “Magasabb” helyeken, ahová emelkedőn kéne feltekerni amúgy nincs dokkoló (ilyen például a várnegyed, vagy a munkahelyem), így erre nem is vittem a gépet. Ahogy látható a dokkolóállomások térképén is, elsősorban síkvidékre terveztek a rendszer kialakítói. Ahhoz jó is a bringa, pedig tényleg nehéz, de még mindig kevés az áttétel. A legkomolyabb emelkedő szerintem, ahol használtam az a Duna – Margit-híd teteje. Ott sem kellett visszaváltanom, pedig itt volt az egyetlen alkalom is, hogy más biciklistát előztem. Más Bubisokat.

Az tény, hogy a bubizók mindig meg fogják fogni a forgalmat. Én is azt tettem.

Ennél a pontnál majdnem azt írtam, hogy “a bubival méltóságteljes a haladás”, de nem, simán lassú. Semmi méltóságteljes nincs abban, hogy még egy decens, de lassú tempóhoz is eszementen kell kalimpálni a lábaddal. Igaz, én kergettem is vele nosztalgiavillamost a Kossuth téren, vicces látvány lehettem.

Apropó, váltó. Természetesen minden bicajnál, amit kivettem, végigpörgettem a váltót kíváncsiságból. Nos, nem mindig akart működni. Volt, hogy hármasból le akartam rakni kettesbe, de csak elkezdett kattogni. Onnan továbbhúztam a kart egyesbe, de csak tovább kattogott. Egyes állásból kettesbe felváltva végre leváltott hármasból kettesbe.

Mellesleg sajnos gondok már akadtak a járművel a váltón kívül is. Volt, ahol az első sárvédő és a kosár összeért, ami nehezítette a kormányzást, és ilyenkor rossz hangja is volt. Volt, ahol a hátsó keréken a burkolat már szabadon lebegett a szélben, vagy a kormányon lévő tábla hiányzott (ez utóbbi egyértelmű vandalizmus). Az első kerék felett/kormány előtt lévő kosár egyébként nem a kormányra, hanem a vázra van erősítve, ami a kanyarodás közbeni egyensúlyt segíti, ez jó, csak szokatlan, hogy nem fordul a kormánnyal. Amikor pedig ferdén rögzítették, kifejezetten zavaró. A beépített gumipókok meg már most kezdenek elhasználódni. Az elsőként használt bicikli csengőjét sehogy sem sikerült működésre bírnom, cserébe a második bicikli csengőjét sehogy sem sikerült elhallgattatnom: a legapróbb úthibára is megszólalt, ami a gyakorlatban azt jelentette, hogy folyamatos csilingeléssel közlekedtem. A többi járművel nem volt ilyen gondom.

A fék nem tűnik túl erősnek, de őszintén szólva a kocabringás által diktált tempóval túl nagy szükség nincs is igazán izmos fékre.

A dokkolás és kivétel (bérlés) általában simán ment, kivéve, amikor nem. Például az egyik állomáson több bicikli is eljátszotta, hogy a kártya hozzáérintése után sokáig kiírta, hogy “várjon”, majd jött a “nem elérhető” üzenet. Egy alkalommal minden dokkoló tele volt az állomáson, így kénytelenek voltunk a beépített lakattal lezárni a gépet. Ebben az esetben meglehetősen furán működik a szoftver. Részletesen, szépen le van írva, mit, hogyan kell csinálni, és ennek folyományaként mi, hogyan működik. Gyakorlatban nem igazán ment a dolog. Kinyitni a lakatot simán ki tudtuk, kisebb zsonglőrködés után rögzítés is ment, majd jött a bénázás, ellentmondó üzenetek a kijelzőn, miafaszvan érzés a felhasználóban. Végül kiírta, hogy “leadva”, remélem tényleg így történt.

Amiket egyébként nem értek:

  • “kivételnél” (bérlésnél) nem egyértelmű, miért villog a “bérelhető” zöld led, amikor a jármű valójában nem bérelhető (kábé fél perc “várjon” után “a kerékpár nem elérhető” jelenik meg a kijelzőn). Az érthetetlenséget növeli, hogy gyakran egyszerre villan fel a “bérelhető” és a “nem bérelhető” led is. Sőt, miután kivettük a bringát, menet közben is villog, vagy folyamatos fénnyel ég a bérelhető zöld ledje. Nappal kevésbé látszik, de csinálja.
  • a kerékpár hátulján szép nagy prizmás lámpatest van, mégis alatta árválkodva világít egy darab piros led. Ami így, prizmás rásegítés nélkül, önmagában nem szór túl sok fényt. Kinek áll ez érdekében?
  • ha már a lámpáról van szó, az első lámpát én inkább a bal oldalra raktam volna (a kosártól a kerék felett nem fért el), láthatóság szempontjából biztonságosabbnak tartom.
  • a gép visszarakása/visszaadása (a nevezéktan még szintén nincs kőbe vésve) sem egyértelmű: oké, miután betolom a dokkolóba, az csippant-villant egyet, de forgalmas helyen és erős napfényben nehéz ezeket érzékelni. Pláne, hogy hallottam – látszólag? – random csipogni is a dokkolót. Jó lenne a bringán egy “leadva” státusüzenet is, mint ami a lakatoláskor jelent meg. Így nem egyértelmű, sikerült-e a művelet, mi találkoztunk rosszul lerakott biciklikkel is (bedokkoltuk). Az, hogy a bérelhető led villog, mint fentebb láttuk, nem jelent semmit. Az alapján sem győződhetünk meg arról, hogy véget ért-e a mi bérlésünk.

Az eggyel korábbi hétvégén egyébként egy másik közbringarendszert bemutató előadáson voltam Miskolcon. Kicsit más rendszerről volt szó, a bemutató cég többek között pedelecben utazik. Ez az elektromos rásegítésű kerékpár külföldi neve. A lényege, hogy van egy elektromotor beépítve (általában a kerékagyba). Amikor szükség van a segítségére, például emelkedőn, vagy lustaságból, akkor ez a motor bekapcsolható, és besegít a hajtásba. Fontos, hogy ez nem elektromos bicikli, a motor önállóan nem hajt, pusztán a felhasználó dolgát könnyíti meg, megerőltetés nélkül, jó tempóban lehet vele emelkedőket megmászni.

Vissza az előadáshoz (az előadásdiák pdf-ben megtekinthetők). Oké, hogy ez elsősorban céges kortesbeszéd volt, de igencsak jól hangzott, amit mondtak. Sajnos sokkal jobban – még az árak is –, mint a bubi. Részben saját fejlesztésű és gyártású pedelec-eket használnak (szépek és, rövid tesztem alapján jók is), ami flottát tengelyhajtásos-vázbarejtettakkumulátoros gépekkel fognak bővíteni (mindkettőt kipróbáltuk, utóbbi különösen bejött több okból is), jobb a dokkolási technikájuk, az állomásaik fedettek és szinte önfenntartóak (napelemes technológia). Miskolcra a sok szintkülönbség miatt speciel pont ilyen rendszer lenne az ideális.

Összességében egyébként továbbra is úgy vélem, hogy szükség van közbringarendszerre, és a Bubi és kerékpárjai a hibái, problémái mellett a célnak megfelel, jó. Örülük, hogy végre van ilyen, a korábbi rosszmájúskodásom sem ennek a ténynek szólt. Bízom benne, hogy, tényleg bővülni fog a rendszer (sajtónyilatkozat már van…), Budán a Margit-hídtól északra jól jött volna pár állomás vasárnap (Komjádi uszoda – Kolosy tér – Flórián tér hármas adná magát helyszínekre). Egyébként valójában ma lenne az autómentes nap, de nem igazán tűnt fel.

Egy mondatban összefoglalva: bubizni jó móka!

Ja, viszont a nyereg befogta fekete színnel a nadrágom.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.