“Bicycles for the mind” – Steve Jobs emlékére, kerékpárokról

A “bicycles for the mind” az egyik kedvenc jobsi metaforám*.
1981-es a történet, Steve olvasott egy cikket a Scientific American-ben, amiben állatok sebességét az energiabefektetés függvényében hasonlították össze, és míg az állatok simán túltettek az emberen, addig a kerékpáros ember legyőzte őket. A fiatal és lelkes Steve Jobs erre a gondolatra párhuzamot állított, miszerint a számítógépek olyanok az elme számára, mint a kerékpárok az ember számára.
Andy Hertzfeld tanúsága szerint egy kétoldalas hirdetést is megjelentettek anno ezen gondolat alapján.

Kis közjáték:
Nemrég csináltam egy bejegyzést arról, miért nem tömegközlekedek (a fenti bicikliértelmezésnek pont ellentéte a tömegközlekedés, úgy vélem), táblázattal, pontozással kifejtve a bicikli, tömegközlekedés és autózás előnyeit-hátrányait (városi környezetben). A bicikli nyert, nem sokkal, az autóval szemben. Tömegközlekedés szinte minden kritérium alapján a legkevesebb pontot kapta.

Az írást nem mentettem el.

A bicikli nekem nagyon régóta olyan eszköz, amivel gyorsan, hatékonyan tudok eljutni helyekre, tehát elsősorban közlekedésre használom. Valószínű ezért nem kellett, és nem is volt soha sem bmx-em, sem mountain bike-om, pedig akkoriban jöttek be és lettek divatosak nagyon (monti még most is, városban is), amikor nagyon fogékony korban voltam. Majdnem húsz éve versenybringákat hajtok, mert szerettem már kiskoromban is gyorsan gurulni. De emellett, hogy közlekedési eszköz, és mód, határtalanul élvezem is. Azt a szabadságérzetet, amikor felpattanok a nyeregbe és keményen odalépek (el szoktam fémpedálokat is fogyasztani emiatt), suhanok és süvít a szél mellettem – és mindezt tudom, hogy csak magam érem el, saját erőből, ellentétben pl a motorosokkal; máshol nem tapasztalom. És ezt a bicikli teszi lehetővé. Az elme számára ez a segítség, kiterjesztés pedig a számítógép. Mindezt abban a korban találta ki Jobs, amikor a személyi számítógépet jóformán az Apple II és a Commodore-ok jelentették (az IBM PC akkoriban jött ki), amikor még grafikus felülettel rendelkező gép nem volt a piacon (1983-ban az Apple Lisa volt az első). Úgy vélte, a biciklihez hasonlóan a számítógép is felszabadítja az egyszeri embert.
Valószínűleg ezért érzem a “bicycles for the mind” párhuzamot ennyire remeknek és magaménak (mindamellett, hogy szerintem kifejezetten vicces is). A bicikli számomra a hatékonyságot, kényelmet, gyorsaságot és szabadságot jelenti a fizikai térben, míg a Macintoshom hasonlókat a virtuális térben.
Steve Jobs ezeket előre látta.
És keményen dolgozott rajta, hogy így is legyen.

(…) And that’s what a computer is to me… what a computer is to me, it’s the most remarkable tool that we’ve ever come up with, and it’s the equivalent of a bicycle for our minds.

Pont ebből a furcsa, vicces, de végül zseniális képzettársításból született meg mellesleg az egyik legrosszabb ötlete Jobsnak (és Rod Holtnak, akkori Apple alelnöknek): a készülő új számítógépük kódneve Macintosh helyett legyen Bicycle! Egyébként a McIntosh a Mac-ek atyjának, Jef Raskinnek volt a kedvenc almafajtája (jogi okokból lett a Mc-ből Mac). Szerencsére Jobsnak és Holtnak a Bicycle ötletet nem sikerült keresztülvinnie. Ld. Andy Hertzfeld: Revolution In The Valley: The Insanely Great Story of How The Mac Was Made fejezetet: “Bicycle”. A kép is onnan származik.)

Találtam egy jóval későbbi (háttérben ott egy NeXT magnetooptikai lemez) videót ahol ezt az elméletet fejti ki Jobs a “Memory and Imagination” c. dokumentumfilmben, már fekete garbóban és kék farmerben.

Steve Wozniak vicce Jobs haláláról két évvel ezelőttről: ha megkérdezik interjúkban, hogy Jobs ha meghal a mennybe vagy a pokoljra jut, ő a mennyre szavaz, mert a mennynek van szüksége jobb marketingre.

*(évekkel ezelőtt a képet tuti fícsöröltem a blogon, de címkézés akkor még nem volt, szöveget valószínűleg nem mellékeltem a scan mellé – igen, saját scannelt kép illusztrálta –, így nem lelem. A scan máig megvan egy másik tárhelyen, most áttöltöttem ide)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *